Ahoj,
nevím, co Vás vedlo k tomu, abyste se pustili do aktivity (Petice za podporu prof. Budila), jíž chcete rektorovi ZČU vyjádřit nesouhlas se v současné době medializovanou kauzou plagiátorství pana prorektora Budila. Je to Vaše plné právo a nechci Váš postup nikterak zpochybňovat. Nicméně si dovoluji Vám napsat několik připomínek k Vaší petici a jako absolvent kulturní a sociální antropologie na Vás apeluji, abyste tento text uveřejnili v diskusi k petici (která "jistě" na stránkách antropowebu proběhne).
1.Tomáš Kaiser je pracovníkem ZČU a je jeho etickou povinností upozornit na (každému poučenému laikovi) naprosto jasné nesrovnalosti, které se týkají citací, v textech pana prorektora Budila. Zároveň ZČU je instituce, jejíž fungování je zajišťováno z veřejných finančních prostředků, proto i veřejnost má právo být informována o tom, co se na ZČU děje. Osobně si myslím, že pan prorektor Budil měl v médiích prostor se k dané kauze vyjádřit. Nemyslím si tedy, že se jedná o "mediální štvanici". Každá veřejná instituce by měla být pod drobnohledem médií. Pokud budou tyto instituce fungovat transparentně (což bohužel v Česku není zdaleka pravidlem) a pro veřejnost přehledně, tak předejdou jakýmkoliv spekulacím o možných nepravostech. Na druhou stranu by mě zajímalo, co má společného Tomáš Kaiser s tou tzv. "mediální štvanicí". Pokud vím, tak v médiích byla osoba pana prorektora Budila "vláčena" pouze v souvislosti s článkem v Sociologickém časopise (ročník 43, číslo 1, únor 2007), se kterým nemá Tomáš Kaiser ani Ida Kaiserová nic společného.
2. To, že dáváte tuto kauzu "Plagiátorství" do souvislosti se soukromím Tomáše Kaisera poukazuje na Vaší (jemně řečeno) naprostou neznalost fungování občanské společnosti a nerespektování základních pravidel slušnosti. Ida Kaiserová a Tomáš Kaiser jsou sice manželé ale zároveň také akademičtí pracovníci, kteří na ZČU působí resp.působili. Každý z nich má svrchované právo se k fungování ZČU (jako veřejné instituce) vyjadřovat. Ne jako manželský pár, nýbrž jako akademici (jednotlivci), kteří prostředí ZČU znají a dlouhodobě v něm působí. Pokud i Vám jde o pravdivost vědy, tak tedy diskutujme předmět, kterého se kauza "Plagiátorství" týká – tedy zmíněné texty pana prorektora Budila a vynechme útoky na soukromí aktérů, kteří se v této kauze vyskytují. Myslím si, že si svou akademickou činností respekt (nejenom Váš) zaslouží. Také bych se rád odvolal na asi dva roky starý rozhovor s děkanenem FF Ladislavem Cabadou (MF dnes19.1.2006), kde říká, že by se v rámci ZČU neměli řešit příbuzenské vazby, ale odbornost jednotlivých pracovníků. Znovu Vám tedy doporučuji (pokud se k této kauze chete dále veřejně vyjadřovat), abyste se zdrželi osobních útoků a spekulací a raději si pořádně prostudovali dosud známá fakta.
3. Nevím, kde jste vzali údaj, že kniha "Za obzor Západu" je pouze historická odborně populární literatura. Toto dílo je habilitační prací pana prorektora Budila, na jehož základě mu byla udělena docentura. Pan prorektor ještě nedávno v médiích na tuto knihu (v souvislosti s článkem v Sociologickém časopise) upozorňoval, jako důkaz své vědecké integrity (MFdnes 20.4.) I kdyby toto dílo bylo pouze historicky odborně populární literatura, tak nelze užívat celé pasáže textu jiného autora, aniž bychom ho v textu zmínili. V tomto se naprosto ztotožňuji s definicí plagiátorství, jak jí v rozhovoru pro Antropoweb (3.10.2005) uvedl pan děkan FF Ladislav Cabada: Plagiát je krádež. Buď opsání či parafrázování části textu jiného autora, kterou vydávám za svůj vlastní autorský text, případně zcizení myšlenky či
teoretické konstrukce, kterou vymyslel někdo jiný, ale já to zatajím a přivlastním si je. (Antropoweb
Univerzita nezná termín věk - rozhovor s Doc. PhDr. Ladislavem Cabadou Ph.D∞.)
Vemte si tedy inkriminovaný dokument, který Tomáš Kaiser zpracoval (Za obzor Západu - analýza vybraných pasáží - kde jsou podklady k údajnému plagiátorství Ivo Budila - mám dokument stažený a tudíž pro Vás k dispozici) a zeptejte se svých pedagogů, zda je to či není případ plagiátorství. Myslím si, že tato diskuse by mohla být přínosná i pro Vaší případnou vědeckou, či jinou profesní dráhu.
Na závěr mého dopisu chci znovu apelovat na otevřenost internetové antropologické platformy, kterou pod názvem Antropoweb spravujete. Když prostřednictvím petice veřejnou diskusi vyvoláváte, tak budete jistě tak seriozní, že mé poznámky k Vaší petici zveřejníte.
Děkuji
S pozdravem
Tomáš Svoboda
(absolvent kulturní a sociální antropologie na tehdy ještě Fakultě
humanitních studií)